Tarbiyah Ramadhan




Ramadhan adalah medan mentarbiyah diri kepada semua lapisan masyarakat tidak mengira kedudukam mahupun pangkat. Setiap manusia yang mengaku beriman wajib keatasnya berpuasa bermulanya subuh sampai maghrib.

Segala terjadi kerana adanya ayat perintah daripada Allah mengenai wajibnya berpuasa sebagaimana dalam firmannya yang bermaksud: " Wahai orang-orang yang beriman diwajibkan keatas kamu untuk berpuasa sebagaiman diwajibkan keatas umat-umat yang terdahulu sebelum kamu mudah-,udahan kamu bertaqwa".
didalam ayat ini kita dapati diakhirnya Allah menyelitkan bahawa barang sesiapa yang berpuasa mak natijahnya adalah ketaqwaan..

Tetapi sejauhmana kita yang berpuasa ini yang masing-masing dah berpuluh-puluh tahun berpusa tapi masih sama lagi keadaannya, masih lagi tolak Al-Quran, masih lagi duk bercouple tanpa batasan, masih lagi beralasan dalam perjuangan, atau masih lagi asyik bermain dengan anak-anak setelah balik kerja tanpa memperdulikan atau memperjuangkan hal umat Islam secara keseluruhan, ehm mungkin ada sesuatu yang tidak kena dengan puasa kita.

Jika kita kaji dan teliti ayat tadi secara mafhum mufaqahnya ... orang yang berpuasa pasti mendapat Taqwa. sebab kalimah La'alla ( mudah-mudahan)didalam al-Quran adalah bermaksud pasti kerana janji tuhan adalah janji yang pasti berlaku.. so marilah kita kaji & teliti kembali diri kita sejauh man penghayatan kita didalam bulan Ramadhan ini.

1 comments:

faisol said...

sebuah renungan u/ setiap kita, terutama saya pribadi...

terima kasih sharingnya... semoga bisa menjadi ilmu yg bermanfaat & Multi Level Pahala (MLP), amin...
selamat Berpuasa... semoga segala ibadah kita diterima oleh Allah SWT, amin...

sebagai tambahan, saya membuat tulisan tentang "Benarkah Kita Hamba Allah?"
silakan berkunjung ke:

http://achmadfaisol.blogspot.com/2008/09/benarkah-kita-hamba-allah-1-of-2.html
(link di atas adalah tulisan ke-1 dr 2 buah link benarkah kita hamba Allah?)

Apakah Allah juga mengakui bahwa kita adalah hamba-Nya?

semoga Allah menyatukan dan melembutkan hati semua umat Islam, amin...

salam,
achmad faisol
http://achmadfaisol.blogspot.com/