Pemuda pemacu perubahan

Muktamar PAS ke 55 bertemakan `Islam memimpin perubahan'. Perubahan berlaku di mana-mana. Biji benih yang ditanam akan tumbuh menjadi pokok dan berbuah. Jika tidak berubah, maksudnya ia adalah pokok yang telah mati dan akan reput dan musnah. Badan kita juga berubah sehingga ke suatu tahap yang telah ditetapkan oleh Allah. Dari benih kedua ibu bapa, menjadi bayi, kanak-kanak, dewasa dan tua. Namun, bagi manusia, penilaian dibuat terhadap perubahan sikap kepada yang lebih positif, perubahan dari akhlak mazmumah kepada mahmudah dan perubahan dari penghambaan sesama insan kepada perhambaan hanya kepada Tuhan.

PAS adalah sebuah gerakan Islam. PAS ingin mengajak masyarakat Malaysia berubah ke arah sistem hidup yang di redhai oleh Allah. Untuk itu, tiada sistem lain yang selayaknya diguna pakai melainkan sistem Islam. Ya, Islam perlu memimpin perubahan. Seperti kata Sukarno, jika beliau diberikan 100 orang tua, mereka hanya mampu merobohkan gunung berapi. Sebaliknya, jika diberikan 10 orang pemuda, mereka mampu menggoncang dunia.

Pemuda dan perubahan tidak boleh dipisahkan. Pemuda memiliki kekuatan tenaga, ketahanan stamina dan ketinggian semangat pertarungan. Tidak hairanlah, Tuan Presiden PAS membuat beberapa penegasan penting terhadap pemuda ketika menyampaikan ucapan dasar. Pemuda dikehendaki menjadi penyelamat muda-mudi daripada keruntuhan akhlak serta hanyut dalam hiburan di luar batasan agama. Pemuda diminta mempergiatkan program tarbiyyah. Mereka perlu manfaatkan Pusat Latihan Akademi Kepimpinan Pemuda di Kok Lanas.

0 comments: