Cerita muktamar....

Stadium Indera Mulia

38.”dan juga (lebih baik dan lebih kekal bagi) orang-orang Yang menyahut dan menyambut perintah Tuhannya serta mendirikan sembahyang Dengan sempurna; dan urusan mereka dijalankan secara bermesyuarat sesama mereka; dan mereka pula mendermakan sebahagian dari apa Yang Kami beri kepadanya”>asy syura:38<

Allah S.W.T telah menyuruh sekalian hambaNya untuk bermesyuarat setiap kali ingin membuat sebarang keputusan. Ini kerana supaya sebarang keputusan yang hendak dibuat difahami dan dipersetujui oleh semua ahli. Tanpa kesepakatan daripada semua ahli akan menyebabkan sesebuah organisasi itu akan porak peranda, dan dengan bermesyuarat juga dapat menghasilkan keputusan yang lebih tepat ataupun yang paling hampir dengan kebenaran. WALLAHU’alam.


Assalamu’alaikum. Alhamdulillah Muktamar PAS pada tahun ini berjalan dengan lancar sampailah ke majlis penutup pada 17 ogos 2008 hari ahad baru ini. Sebenarnya tak berniat untuk memberi ulasan tentang muktamar baru ni, kerana sudah banyak ulasan dari media dan pimmpinan sendiri. Cuma sekadar ingatan dan harapan daripada penulis agar kita semua dapat mengambil iktibar dan segala intipati sepanjang Muktamar diadakan untuk kita memperbaiki diri menuju kesempurnaan.


Teringat penulis mengenai kata-kata yang diucapkan oleh Tuan Guru Nik Abdul Aziz sewaktu sesi pidato di Stadium terbuka pada sabtu malam. Tok Guru menyebut bahawa Allah tidak menjadikan agama Islam semata-mata untuk bangsa arab sahaja walaupun Nabi Muhammad adalah dari bangsa Arab. Agama Islam sebenarnya telah menyatukan pelbagai bangsa diseluruh dunia. Begitulah secara rumusannya kata-kata yang keluar daripada mulut Tok Guru. Sebenarnya kita dapat merasai sendiri betapa indahnya ukhwah Islam yang dapat menyatupadukan pelbagai bangsa diseluruh dunia bilamana tampil wakil-wakil daripada Negara lain untuk menyampaikan ucapan masing-masing pada malam tersebut.

Tampil wakil pimpinan gerakan Islam dari negara-negara lain untuk mengucapkan tahniah kepada gerakan Islam di Malaysia dan juga memberi kata-kata semangat kepada kita semua untuk terus berjuang menegakkan Islam di atas muka bumi ini. Subahanallah, indahnya perjuangan Islam, Walau mendapat tentangan seluruh dunia oleh puak-puak yahudi dan anak didik mereka, namun gerakan Islam tetap teguh demi menjulang Islam. Inilah salah satu yang ingin penulis kongsikan bersama saudara skalian.

Pengalaman hadir ke Muktamar PAS kali pertama buat penulis, sedikit sebanyak meningkatkan pengetahuan berkenaan dengan jemaah Islam ini.Sedikit lampiran gambar walaupun kurang jelas sikit, tapi boleh lagi nak tengok. Maklumlah camera yang cuma bersaiz 2.0mp.









To
k Guru Berangkat Pulang

bersama Presiden GAMIS


Mungkin ini sajalah sedikit perkongsian sepanjang keberadaan penulis di Mukmatar tahunan PAS tahun 2008 ini. Semoga Allah mengurniakan kita semua keberkatan sepanjang memukul tugas dakwah ini dan dipermudahkan segala urusan di dunia dan akhirat. Salam muhasabah sempena muktamar PAS 2008. Allahuakbar...






memerhati dari jauh


0 comments: