Pemuda Mengisi Kemenangan


Saya gembira mengikuti proses pemilihan kepimpinan parti yang berjalan lancar. Ahli PAS yang telah mendapat tarbiah begitu memahami bahawa jawatan adalah satu amanah, dan bukan kebanggaan. Namun,terdapat pelbagai scenario yang sering mewarnai pemilihan kepimpinan. Ada yang mengatakan `hanya menawarkan diri'. Ada juga yang tidak mahu dilantik jawatan dalam parti. Sehingga, terdapat sahabat yang terpaksa memegang extra jawatan.

Teringat saya saat kemenangan PAS di Terengganu dan berjaya memerintah negeri. Tiba-tiba muncul ramai `tokoh' yang mendakwa pendokong perjuangan. Sebelum ini tak nampak kelibat mereka. Mereka `tawarkan diri' memegang jawatan parti dan seterusnya cuba untuk mendapat tempat dalam beberapa `kekosongan' dari serendah-rendah `jawatankuasa syura rakyat' (JSR) di peringkat kampung, hingga ke peringkat negeri. Iktibarnya, pentarbiyahan perlu berterusan. Kemilau kebendaan bisa mengubah haluan. Tragedi di Uhud, ketika pejuang melihat timbunan harta rampasan, perlu sentiasa dalam ingatan.

Kini, sudah setahun saya bertugas di Kedah, di sebuah negeri yang MBnya daripada PAS. Dalam kesempatan lain, saya ingin berkongsi warna-warni pemerintahan PR. Walaupun saya hanya menumpang tuah `Kedah Sejahtera', banyak yang saya belajar. Semasa menjalankan tugas, saya berkesempatan mengunjungi banyak kementerian dan agensi kerajaan Persekutuan. Depa semacam tak mengiktiraf YAB DS Ustaz Azizan. Saya baru sahaja balik dari MIDA. Di lobi pejabat mereka, tergantung gambar pemimpin negara, tapi tak sudi meletak gambar MB.

Program rasmi pertama yang saya hadir melibatkan YB PAS ialah Kulim Industrial Tennants Association (KITA) Annual Gathering pada 20 Oktober 2010. VIP yang hadir memberikan ucapan ialah YB Dato' Ir. Hj. Amiruddin Hamzah. Saya puji melihat kemampuan beliau berucap dan bermesra dengan tokoh-tokoh industri di Kulim. Sebelum naik ke pentas, beliau sempat bersalam dengan saya dan tetamu yang lain. Waktu itu isu panas ialah kenaikan tarif air oleh SADA (Syarikat Air Darul Aman). Beliau dilihat mampu mengawal suasana.

Pada 27 November 2010, kami menghadiri `Sedim River Cleaning Program'. Seorang pemuda yang baru dilantik sebagai penghulu mukim telah memberikan ucapan aluan mewakili penduduk Kg. Sedim. Saya yakin dia dilantik selepas PR memerintah Kedah. Ucapan dan perwatakan beliau adalah menarik dan menepati kehendak majlis. Apa yang ingin saya sampaikan ialah Allah menjanjikan kemenangan kepada Islam. Justeru, para Pemuda perlu bersedia kerana mengisi sebuah kemenangan adalah amanah yang berat.

0 comments: