Perubahan kepimpinan Pemuda

Pada 6 Jun 2009, kami sempat mengikuti ceramah umum sempena dengan Muktamar ke 55 di Stadium Malawati. Ceramah tersebut membariskan 2 orang MB iaitu Tan Sri Khalid dan Tok Guru Nik Aziz. Turut berceramah ialah wakil Hamas dan Dr Halimah Ali. Dalam kesempatan ini, saya tidak berhasrat menceritakan isi ceramah tetapi ingin berkongsi kejadian di luar stadium.

Selepas ceramah, saya mengunjungi gerai-gerai buku di sekeliling stadium. Tanpa diundang, datang seorang pemuda yang umurnya agak sebaya dengan saya. Beliau menunjukkan gambar Ustaz Nasruddin Tantawi. Gambar tersebut tertera pada buku terbaru Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat tersebut. Saya tidak pasti pemuda itu seorang SB atau rakyat biasa. Nampak ada menyimpan janggut.

Beliau bertanya saya: "Inikah Ketua Pemuda yang baru ?", sambil menunjukkan gambar Ustaz Nasruddin. Saya hanya mengangguk. Lantas beliau berceramah, bolehkan orang ini memimpin Pemuda ? YB Salehuddin telah memimpin Pemuda PAS jauh ke hadapan... bla..bla. Saya tidak ada mood hendak melayan kerana sudah lewat malam. Kemudian, pemuda itu pun pergi meninggalkan saya.

Dalam Islam, kita tidak diajar supaya meminta jawatan. Ketua Pemuda yang baru telah dilantik secara syura selepas berbincang dengan calon-calon. Tugas kita kini bukan lagi mempersoalkan perlantikan tersebut. Usah bazirkan masa. Pemuda perlu bersama kepimpinan baru untuk terus mara ke hadapan. Perubahan kepimpinan telah berlaku dan mari kita bergerak dalam satu saf untuk terus maju bersama Islam. Umno sedang buat kerja dan kita jangan terperangkap dengan isu-isu remeh.

0 comments: